Töötukassa läbi töötu silmade!

CV-Online palub sel nädalal autoritel kirjutada arvamuslugu või artikkel eksperdina teemal, millest ta ise kirjutada soovib ja/või end asjatundjaks peab.
Eesti töötute arv oli 19. mai 2010 aasta seisuga 137 000 inimest, mis teeb kokku hirmuäratava 19,8% kogu tööealisest elanikkonnast, väidab Eesti Statistikaamet.

Alates eelmise aasta novembrist olen ka mina ametlikult töötu ning selle ajaga õppinud lähemalt süsteemi hüvesid ning ka probleeme tundma.

Kuidas Töötukassaga suhtlemisel aega kokku hoida?
Vähemalt Tartu osakonna büroos on võimalik registeerida ennast konsultandi juurde telefoni teel, mis hoiab kokku aega, kuid minu kõne ning esimese aja saamist lahutas ligemale kolm nädalat. Paljud seda muidugi ei tea ning eelmine kord kohtasin naisterahvast, kes tuli ennast töötuna arvele võtma ja ootas seda võimalust 6 tundi.

Rääkisin talle kõne tegemise võimalusest, aga kui oled kõikide oma paberitega töötukassase kohale tulnud, siis infolauas ei lase sul enam keegi registeerida ning pead ootama elavas järjekorras.

Aega saab veel kokku hoida, kui lepid oma konsultandiga täpse kellaaja järgmiseks vastuvõtuks. Mina ei ole ootanud kauem kui 15 minutit, et pääseda jutule. Kuigi töötuna peaks olema mul piisavalt vaba aega, ei taha seda raisata istudes ja oodates.

Töötuskindlustuse saamiseks kulub 2 nädalat
Töötuskindlustust määratakse inimesele, kes on viimase aasta jooksul töötanud vähemalt 180 päeva ning on koondatud või lõppenud tähtajaline tööleping. Hüvitise määr sõltub sinu viimase poole aasta keskmisest palgast ning seda makstakse 50% töötasust esimesed sada päeva ning 40% järgmised kaheksakümmend päeva.

Kuna minul lõppes tähtajaline tööleping, siis ei olnud mul õigust saada koondamisraha ettevõttest ning kuigi uus töölepinguseadus kohustab riiki maksma koondamistasu, siis seda tehakse alles vähemalt viis aastat kestnud töösuhete lõppu. Töötuskindlustuse taotlemiseks on vaja täita üks A4 formaadis paber ning otsus tuleb 14 päeva jooksul tööbüroose või e-maili peale.

Ma kuulun ka ühe noore ja areneva ettevõtte juhatusse, kuid palka ei saa ning selle jaoks oli vaja võtta maksuametist tõend. Natuke arusaamatu, miks ei saa seda konsultant teha, arvestades meie kõrget infotehnoloogia arengut, kuid seda vabandati suure töö koormuse pärast.

Tudengina ei saa koolitust – miks?
Kõige üllatavam oli minu jaoks see, et üliõpilasena pole mul õigust mitte ühelegi toetusprogrammile, ega ka koolitustele, mis tegelikult on imelik, sest just noortel on raske tööd leida. Lisaks on koolitusrühmad pidevalt täis. See tähendab, et töötud, kes klassifitseeruvad õigusele saada koolitust, isegi nendel on raske mingist koolitusest osa võtta.

Mulle meeldib väga töötukassa pakutav palgatoetuse ja tööpraktika programm, kuigi siin on näha Keskerakonna sarnast programmi Tallinnas reisisaatjatega, siis paljudel juhtudel on inimesel töötukassa poolt pakutaval tööpraktika lõpus võimalus asuda tööle, kui ta ostutub ettevõttele vajalikuks inimeseks.

Välismaal töötanul raske staaži tõestada
Uurides tuttavate käest nende suhteid töötukassaga, siis enamjaolt on kõik tööga rahul. Kuigi nad saavad ainult 1000 krooni kuus, siis leiavad nad ikkagi motivatsiooni iga kuu kohal käia ning arutada oma konsultandiga olukorda.

Kahjuks on ette heidetud töötukassale suhtlemist välisriikidega, kus inimene oli tööl ametlikult ning teoorias peaks neil olema õigus töötuskindlustusega, aga näiteks Kreeka puhul on see ajaraiskamine. Mitte mingisugust vastust ei ole sealt kolme kuu jooksul ühele minu sõbrale tulnud ning kuna ta pole Eesti Vabariigis vajalikku 180 päeva töötanud, pole tal õigust ka töötule ettenähtud hüvitistele.

Hirm sotsiaalse katastroofi ees

Esialgse töölepinguseadusega oleks pidanud hüvitised olema kõrgemad, aga tugev majanduslangus röövis riigilt raha selle ellu viimiseks. Õnneks makstakse vähemalt nii paljugi, et rasked ajad inimväärselt üle elada.

Ei tahaks mõelda, mis saab nendest inimestest, kellel on juba või kohe on lõppemas need 180 päeva, mille jooksul nad said raha. Kuigi ma olen optimistlikult meelestatud tuleviku osas, siis ei saa ma üle oma kartustest, et 2010. aastal võib Eestis puhkeda sotsiaalne katastroof, kus inimestel võib nappida ka söögiraha.

Välja on pakutud erineivaid võimalusi, kuid kas need ka tööle hakkavad, näitab aeg. Töötud pole oma probleemiga päris üksi ning riik püüab aidata vastavalt võimalustele. Pikk tee on aga minna Skandinaaviamaade poole, kus inimesestel on tagatud normaalne elukvaliteet ka peale töö kaotamist.

Töötukassa konsultandiga on vedanud
Oma konsultandi tööga olen ma väga rahule jäänud. Inimene teeb oma tööd hästi ja profesionaalselt ning hoiab enda poolt pakutud kellaaegadest kinni.

Tanel õpib Tartu Ülikoolis sotsiaaltööd ja sotsiaalpoliitikat. Ta sooviks leida erialast tööd või leida rakendust aktiivset inimestega suhtlemist nõudval ametikohal, näiteks müügitööl.

Hea tööandja, kui sul tekkis idee Tanelile tööd pakkuda või teda intervjuule kutsuda, kirjuta tanel_tiirik [ät] hotmail.com

2 Vastust

  1. esimene külastus töötukassasse oli juhtule saamise mõttes positiivne, number, mõistlik järjekord
    aga mis mind häiris, konsultandi pahaks panev toon kui ta oma üllatuseks leidis arvutist andmed mis ütlesid, et mul on võimalus saada 270 päeva töötutoetust või kuidas seda nimetatakse, tundisn ennast nagu kurjategija et olen töötanud ja makse maksnud korrektselt aastate jooksul
    konsultandi professionaalsuse panen ma ka kahtluse alla, ta soovitab mul pidevalt kandideerida kohtadele kus on nii ilmselge, et ma ei sobi
    seetõttu ilmselt kurdavadki tööandjad, et mõttetud cv saabuvad ja tööotsijad, et keegi neid jutule ei taha võtta
    kogu lugupidamise juures töötukassa konsultantide suhtes aga osad neist kindlasti pingutavad üle natuke
    kandideerida lihtsalt kandideerimise pärast ei anna tulemusi, kandideerida tuleb löbimõeldult kuid konsultandil ei ole minu arusaamise jörgi aega ega ka karjöörinõustaja võü kellegi sellise kvalifikatsiooni

  2. Kindlasti en konsultante erinevaid. Siinkohal tahaks saata suured tänud Tartu Töötukassa büroo karjäärinõustajale, kes on aidanud moraalse toega rasked ajad üle elada.

Lisa kommentaar

