Olen „puukallistaja“ – motiveeritud ja nutikas!

CV-Online palus Leal end kiita ja tuua välja 7 head põhjust, miks peaks üks tööandja teda tööle võtma.


„Lõpuks on ainult kõik ainult enese müümine, turul me oleme vennad ja õed…“ Need Paul-Eerik Rummo sõnad kuulsas eesti filmis kannavad pealkirja, jah tõesti, „Prostituudi laul“. Selle postituse lähteülesanne tekitas minus väga tugevat vastumeelsust. Pliit on küüritud, trepp pühitud, pannitäis küpsiseid ahjus, aga postitusega pole ma ikka veel mõttest kaugemale jõudnud.

Tagasihoidlikkus on väärikas
Enese kiitmine on midagi sellist, mida ma ei oska. Ma ei ajaks seda mingi müütilise „eestlasliku tagasihoidlikkuse“ kraesse. Olen viimasel ajal palju eesti lastekirjanduse klassikat üle lugenud, tagasihoidlikkus on tegelikult meile maast-madalast õpetatud omadus.

Tagasihoidlikkus on väärikas, inimese väärtus peaks ilmnema tegudest, mitte enesekiitusest – need on käibetõed, meie moraali osa. Oleme näinud inimesi, kes enese kiitmist mariannemikkolikult hiilgavalt oskavad. Me naerame nende üle.

Kui endast ei räägi, siis tööandja sind ei tunne
Oskus enda tugevaid külgi sõnastada, nii et see albilt ei kõlaks, peaks olema omandatav. Äkki peaks siis ärkamisaegsele tagasihoidlikkust ülistavale lastekirjandusele vastukaaluks ka seda lapsena õppima.

Teine põhjus, miks enese kiitmine mulle vastumeelne tundub, on puhtpraktiline. Ma kahtlustan, et sedasorti tööandja, keda ma otsin, ei vaja töötajat, kes ennast hiilgavalt hästi turustada oskaks. Samas ei saa ükski tööandja minu headest omadustest teada, kui ma neid talle ei ütle, eksole…

7 põhjust, miks just mina!
Nutikus
Ma olen tark ja oman väga mitmekülgsetelt elualadelt suurt eklektilist teadmistekompotti. Reaalalal olen ma andekas – riigieksamitel sain matemaatikas ja füüsikas vastavalt 100 ja 95 punkti. Humanitaarala on see, millele ma olen suure huviga keskendunud – tõlkimine, ajalugu, kasvatusteadused, teoloogia, ilukirjandus, sotsioloogia, kirjakunst ja käsitöö. Tööandja jaoks tooks siit välja suure õppimisvõime ja laiad huvialad.

Motiveeritus
Mõni inimene otsib tööd rikkuse või staatuse saavutamiseks. Minule on ametialane eneseteostus melodramaatiliselt väljendudes elu ja surma küsimus. Ma pean saama end tööalaselt tõestada. Punkt.

Missioonitunne
Osaliselt kattub eelmisega, kuid on rohkem väljapoole suunatud. Ma tahan maailmast teha elamiskõlblikumat paika. Ma tahan muuta inimeste mõtteviisi. Mind tõesti pahandas sügavalt Elioni uue telereklaami idee, et „öko-“ on liide, mis ullikeste iseehitatud digiboksile ette sobib. Puukallistaja, jah olen!

Analüüsivõime ja altruism
Ma saan aru küll, et kolmandas punktis mainitud isikuomaduse väljatoomine teeb mind ihaldusväärseks töövõtjaks vaid vähestele ettevõtetele. Igal mündil on kaks poolt ja igal probleemil/konfliktil/olukorral tavaliselt veelgi rohkem. Ma olen võimeline neid kõiki nägema ja arvesse võtma. Või noh, tegelikult ilmselt siiski mitte kõiki, olgem ausad. Igatahes ma mõistan, et äärmuslikud meetodid ei muuda mõtteviisi.

Väljendusoskus
Ma oskan oma mõtet paberile panna ja suuliselt esitada. Ma ei pelga seda teha avalikult. Ma oskan kirjutada väga tiheda mõttega lauset. Ma oskan tekstist tabada kaheti mõistetavaid väiteid ja neid selgemaks parandada. Väljendusoskuse alla lisan ka suhtlemisoskuse. Ma ei pelga konflikti. See ei ole iseenesest positiivne omadus, aga teatud juhtudel on oskus suu puhtaks rääkida väga oluline. See võibki sageli olla parim viis konflikti lahendada.

Detailsus
Ma soovin olla alati detailideni täpne ja viimistletud. See tähendab, et mõni ülesanne võtab mul rohkem aega kui muidu, aga lohakus on asi, mida ma endale andestada ei taha.

Keerulistest olukordadest välja tulemise oskus
Ma olen ehitanud oma sallist ja seljakotist kandelina ja kõndinud poolteist kilomeetrit bussipeatusest koju, üht magavat last seljas ja teist süles kandes. See läheb eelmise omadusega veidike vastuollu, aga lisaks sellele, et ma tahan olla alati hästi ette valmistunud ja detailideni teemaga kursis, on elu ja – noh, mis siin pattu salata – laiskus mind päris hästi bluffima õpetanud. Ma eelistan seda vältida, aga kui mind heidetakse vette tundmatus kohas, siis hakkab loovus tööle ja ma ujun välja.

Sellega tõmban kergendusest ohates sellele mittetäielikule enesemüümise tekstile joone alla. Olengi näost punane, käisin peeglist vaatamas. Minu erialased oskused jäid puudutamata. Aga erialased oskused ei olegi midagi erilist.

CV-Online`i turundusjuhi Raimo Matvere kommentaar.

Lea, kiitus sulle selle eest, et enda jaoks ebameeldiva ülesande siiski ära tegid. See näitab sinu võimet end kokku võtta. Ka igas töös tuleb ette hetki, kui tuleb tegeleda asjadega, mis ei meeldi. Inimesi, kes võivad väita, et tegelevad ainult neile meeldivate ülesannetega, on väga vähe.

Mõtle enda tugevustest rääkimisele kui loomulikule osale oma igapäevaelust. Noore lapsevanemana oled kindlasti oma sõprade-sugulastega jaganud rõõmu laste arengu ja uute selgeksõpitud oskuste üle. Sama loomulikult peaksid suutma rääkida ka enda tugevustest ja saavutatust. See on igati enesekindel, kohane ja väärikas käitumine, kui sa ei blufi ja teed seda viisakas stiilis.

Siit soovitus kõigile tööotsijatele – kui vaja, tuleb enda tugevustest-nõrkustest rääkimist kasvõi harjutada. „Töö kiidab tegijat“ – see on tõsi, aga enne peab tööandja teada saama, et sa üldse midagi teinud oled. Seda eriti juhul, kui erialane töökogemus pole eriti pikk, aga töökonkursil kogenumate konkurentidega võistlemiseks tuleb end maksma panna muude omaduste ja nendest tööandjale teadaandmise kaudu.

Soovitan ka sul mõtelda tõsiselt selle peale, kuidas sa kirja pandud tugevusi tööintervjuul konkreetsete näidetega kinnitaksid. Oled küll välja toonud mõned faktid, kuid „tõestusmaterjal“ peaks olema veidi tummisem. Eriti analüüsivõime (mis on väga teretulnud omadus igas ametis) ja motiveerituse osas. Need on omadused, mida toovad välja paljud. Kuidas sina ses osas silma paistad?

Punkt nr 5 sinu loetelust vastab tõele. Ma nautisid selle tänase postituse lugemist – ladus, julge ja hoogne. Mind hakkab aina enam sinu postitusi lugedes kummitama idee sellest, et sa oleksid väga hea autor mõnes ökoteemalises või loodushoidu puudutavas internetiportaalis. Ma soovitaks sul lugeda ja aeg-ajalt kirjutada rohelistele teemadele keskendunud portaali Bioneer. Nad oleksid uute autorite üle kindlasti rõõmsad.

2 Vastust

  1. Sõsarad Mari ja Kadri ükspää arutasid, et Lea on meie peres ikka kõige targem tüdruk. No IQ ja kõige sellise poolest… Samas mõtlesime, et on märksa lihtsam tunnistada, et oled natuke vähem intelligentne kui keegi teine (nagu meie võrreldes Leaga) kui kõigile kuulutada, kui hästi sa tead, kui palju parem sa oled.
    Et enese kiitmine võiks ju olla absoluutne mõõde, aga ega ta ei ole.. alati tuleb võrrelda kellegi teisega, ennast mingisse süsteemi panna – nagu Raimogi kommenteerib, rohkem tõestusmaterjali!!! Ja siis tulebki kas ülbuse või tagasihoidlikuse uss kallale.

    Ja ma olen alati arvanud, et kui tööandja küsib su tugevusi ja paljub ennast kiita, siis tegelikutl ei taheta ju fakte teada, et miks sa hea oled vaid just seda, kuidas sa selle ülbuse-tagasihoidlikkuse vahel suudad balansseerida. Oluline on pigem, kuidas räägid, kui et millest räägid…

  2. Pada sõimab katelt, Mari….

    Aga muidu ilmselt küll. Et need enesekiitmise küsimused on just selle noateral kõndimise vaatlemiseks mõeldud. Iseasi, kuipaljud tööandjatest reaalselt oskavad selle põhjal ka järeldusi teha ja kuipaljud küsivad seepärast, et nii ju lihtsalt küsitakse.

    Minult küsiti ükskord, kas ma usun elu väljaspool Maad. Selgelt seepärast küsitud, et näha, mismoodi inimene ootamatu küsimuse korral reageerib.

Lisa kommentaar

