Silmast silma on lihtsaim oma väärtust näidata

Kandideerimine väljapakutud ametikohale. Kuidas see siis käib? Leian töökuulutuse. Salvestan selle. Siis seisab see töökuulutus minu salvestatud kuulutuste loendis, samal ajal kui ma uurin ettevõtte ja konkreetse töökoha kohta.

Enamasti on tegu tööpakkumisega mõnda keskkonnaministeeriumi haldusalas olevasse riigiasutusse. See teeb taustauuringud lihtsaks. Riigiametitel on korralikud kodulehed ja keskkonnaministeerium on juba aastaid kõigist riigiettevõtetest kõige paremini avalikku teavet jaganud. Tihtipeale on isegi ametinimetused konkreetsete tööülesannetega kodulehel toodud või leiab neid mõnest seadusest.

Silma jäänud pakkumised müüjast keskkonnaprojekti juhtimiseni
Ametikoht, kuhu mina kandideerin, on tavaliselt seotud keskkonna-alaste arengukavadega, nende uuendamisega või projektide juhtimisega arengukavade täitmiseks.

Salvestatud töökuulutuste hulka on mul sattunud ka müüja Nõmme turul, valdkonnajuht päästeametis ja assistent põhuehitusfirmas. Mõnikord kuulutused aeguvad, enne kui ma avalduse koostamiseni jõuan. See on koht, kus reaalsus saab kokku minu kujutlustega tulevasest töökohast – kuna ma teadlikult pole otsustanud „kelleks tahan saada“, siis salvestan ma esialgu rohkem ja kandideerin ainult paljutõotavamatele kohtadele.

Kuulutus võib jääda kõrvale näiteks liiga madala palga või liiga kõrgete nõudmiste tõttu või lihtsalt seepärast, et tundub igav. Lisaks riigiasutustele olen kandideerinud ka jäätmekäitlusettevõttesse spetsialistiks ja MTÜ-sse projektijuhiks.

Kaaskiri on kariks kandideerimisel
Kõige raskem osa on kandideerimisavalduse koostamine. See sisaldab suure hulga seaduste läbilappamist, oma CV ülevaatamist ja katset krookida kokku piisavalt atraktiivne kaaskiri, kaunistada see tõepärasuse mageda rosetiga ja riietada soravasse kantseliidikitlisse.

Kaaskirjaga olengi ilmselt kõige rohkem alt läinud. Kokku olen kandideerinud vast kümnekonnale kohale, kõikjalt olen saanud vastuseks viisakalt, huvitatult, kahetsevalt, julgustavalt, napilt, ühesõnaga – professionaalselt sõnastatud äraütlemiskirja. Paaril korral on kirjutatud ka, et ma olin väga tugev kandidaat või et kandideerijaid oli väga palju. Põhijooneks siiski see, et leiti keegi, kellel on vastav töökogemus olemas.

Pärast eitava vastuse saamist pole mul niipalju särtsu järel, et hakata uurima, kuipalju mu avaldusele tähelepanu pöörati. Väikesed lapsed, puuduv töökogemus, ma ei imestaks, kui mu avaldus oleks kohe kõrvale tõstetud.

Intervjuul on enesekindlust rohkem
Ühel korral olen siiski tööintervjuul käinud. See kandideerimine käis hoopis teistmoodi. Mul oli firmasisene soovitaja, minuga võeti ühendust, ma olin pakkumisele avatud, leppisin vestluse aja kokku, saatsin CV teele ja jõudsin ettevõttesse sellega samaaegselt.

Ma ei tea, kas see on kõigiga nii, aga mulle tundub, et intervjuule jõudes paranevad mu võimalused töökohta saada tunduvalt. Silmast silma on minu jaoks väga lihtne enda väärtust näidata, enesekindlust kiirata, analüüsivõimet demonstreerida, katsuda, kuidas ma klapiksin vastavate inimestega koos töötama. See intervjuu oli väga mõnus kogemus, kuigi äraütlemine tuli selle järel eriti külma duššina.

Kõige keerulisem on end pärast “ei”-d kokku võtta
Siis algab kõik uuesti. Töökuulutuste lehitsemine, tausta uurimine, avalduse koostamine, vastuse ootamine, eitava vastuse eest viisakalt tänamine… Kas ma ütlesin, et avalduse koostamine on kõige raskem? Tegelikult on kõige raskem enda kokkuvõtmine pärast eitava vastuse saamist. Surnud ringist väljumist pole ette näha, ma võin ju sama hästi tausta uurimata jätta, avalduse värsivormis saata või  sellesse lihtsalt mõne viguri sisse kirjutada. Vähemalt endal oleks lõbus.

Lea Jalukse

Karjäärinõustaja Ivika Borni kommentaar.

Ettevõtte taustauuringut tehes tasub kindlasti tähelepanu pöörata ka ametipositsioonile endale. Hea, et sa seda teinud oled. Vaata, kas leiad lisainformatsiooni selle kohta, millised tööülesanded, nõudmised, oskused ja isikuomadused antud ametipositsiooniga kaasnevad. Heaks infoallikaks on sinu valdkonna ametijuhendid. Erinevaid näiteid võid leida näiteks riigiametite kodulehekülgedelt, samuti Kutsekoja (www.kutsekoda.ee ) kutsestandarditest.

Sa kõhkled, kas kandideerida või mitte, kuna kuulutus tundub sulle igavavõitu – kaalu ka võimalust tööandjalt lähemalt uurida, kas ja kuidas saad tööd „huvitavamaks“ muuta. Nii võivad näiteks väikesed lisaülesanded anda sulle väärtuslikke kogemusi ning ka tööandja vaatab sellele vaid positiivselt. Näiteks, kui leiaksid tööd administratiivsel tööl, aga sul on teadmised ja huvid keskkonnaga seotud teemade vastu, siis võid võimalusel aidata tööandjat tegevuse keskkonnasõbralikumaks muutmisel, taaskasutusvõimaluste leidmisel jne.

Ära unusta, et sinu töö võib huvitavaks muutuda läbi sinu enda persooni ja selle, mida sina ettevõttesse kaasa tood – kui soovid leida 100% põnevat tööpakkumist, siis võid seda kauaks ootama jäädagi…

Kaaskirja kirjutamine on tõepoolest küllaltki keeruline ja võib ka lausa tüütuks muutuda, kui seda tihti teha. Ära tee endale järeleandmisi. Kui sul on väikesed lapsed, siis on kaaskiri just see koht, milles anda tööandjale teada, et oled taas valmis tööturule naasma ning saad ennast täielikult tööle pühendada väikestele lastele vaatamata, kuna nende hoidmine on organiseeritud ja sinu „tugisüsteem“ selles osas toimib.

Kui sul napib antud tööks vajalikke kogemusi, kuid tead, et saaksid sellega hakkama, siis väljenda kaaskirjas, et mõistad töö sisu ja sellega kaasnevat, keskendu nendele teadmistele, oskustele ja omadustele, mis sul on ning mis selle töö kasuks räägivad.

Kui oled täheldanud, et „intervjuule jõudes paranevad sinu võimalused töökohta saades tunduvalt“, siis on eriti oluline pöörata kandideerimisdokumentidele tõsisemat tähelepanu.

Eitavate vastuste saamine käib paraku tööotsimise juurde. Sellest ei maksa siiski heituda ning pead norgu lasta. Kui tööandja on nõus sulle andma tagasisidet selles osas, mis vajaka jäi, on see vaid kasuks. Sellest saab õppida.

4 Vastust

  1. “Eitavate vastuste saamine käib paraku tööotsimise juurde.”

    No olge nüüd ikka, Ivika!? Tänapäeval ei suvatse rõhuv enamik firmasid tööle kandideerijale mitte muhvigi vastata. Või kui, siis ilmselt vaid sellele, kes onupojapoliitika tõttu ja/või muude parameetrite poolest tööandjale tööle võtmiseks sobilik on.

    Minu isikliku arvamuse kohaselt peegeldub sellises inimest teadmatusse jätvas käitumises firma juhtkonna suhtumine oma praegusesse ja tulevasse personali, mis omakorda ei tõota just eriti meeldivat töökeskkonda.

    Mina isiklikult ei ole teistkordselt kandideerinud firmadesse, kuhu esimesel korral saadetud CV ja kaaskiri läksid nagu musta auku, ilma, et sealt oleks mingitki vastust tulnud. Ja neid firmasid on oi-kui-palju!

  2. Pean sellega kahjuks nõustuma, et tagasiside andmisega (eriti vabatahtlikult) on tööandjad üpris kitsid. Me ikka regulaarselt tuletame tööandjatele meelde, et tagasisidet peab andma! Kui oled juba intervjuule pääsenud, siis on tagasiside võimalus kindlasti suurem ja ka tööandja oskab sulle objektiivsemalt vastata, kui ainult CV-d lugedes. Küsida tasub kindlasti ja kui sulle vastatakse, võib see olla tänuväärt materjaliks.

  3. Huvitaval kombel on mulle alati vastatud. Eitavalt paraku :S

  4. Jah, sellises olukorras, kus ühele kohale on väga palju kandideerijaid, ei jõua objektiivset tagasisidet ükski tööandja kõigile anda – hea, kui eitava vastusega saab, kui intervjuule ei õnnestu saada. Ilmselt ei sõeluta korralikult isegi kõiki CV-sid läbi. Heal juhul on mingi tähelepanu saavutatud korraliku ning huvi tekitava kaaskirjaga. Kindlasti vaadatakse rohkem ka pildiga CV-sid. Üldiselt oleks hea peale CV saatmist kontakteeruda ning ksüida midagi konkursi kohta ja vihjata, et olete samuti kohale kanideerimas ja CV saatsite juba ära ning kas oleks võimalik see kindlasti läbi vaadata;) Jaanus Sõrmus, personaliotsing Facebookis (fb/lookingforajob)

Lisa kommentaar

