Persoonibränd – mis, kellele, kuidas?

Laupäeval, 13. märtsil toimus Tartus esimest korda persoonibrändi konverents, millest ka CV-Online toetajana, ning mõningad meie töötajad esinejate ning kuulajatena osa võtsid. Enese brändimine on praegusel perioodil väga aktuaalne teema ning muutub tulevikus veelgi aktuaalsemaks. Mõlgutan konverentsil kuuldu ja enda peas tekkinu põhjal veidi mõtteid, mis see persoonibränd on ning kuidas seda luua.

Kohe, kui persoonibrändi konverentsi materjalid saavad avalikuks, jagame seda ka CV-Online`i lugejatega. Siis saab ka tutvuda, mida tõelised asjatundjad persooni brändimisel oluliseks peavad.

Persoonibränd pole Gucci-Mucci riided ja Rolex käe peal
Olgem ausad, enese brändimine kõlab põhimõtteliselt nagu läikivast riidest ülikonna ostmine või erutavama lõhna piserdamine oma kaelale. Konverentsil sai kinnitust, et välimuse täiendamine ja “enda kellegina näitamine” ei ole kohe kindlasti persoonibrändi loomine. See on sisuline, küllaltki palju mõttejõudu ja emotsionaalset küpsust nõudev tegevus, mis ei ole nii “seksikas” kui enese disainimine (nii välimuselt kui suhtumiselt) kellegi sarnaseks.

Sisuka ja lihtsa käsitluse sellest, mis on persoonibränd, leiad siit Liisi Toomi kirjutisest.

Kes on edukas persoonibränd?
Võimalik, et järgnev idee on provotseeriv ning persoonibrändi asjatundjad vaidleksid mulle vastu, et see pole nii lihtne, kuid isiklikult usun, et edukad persoonibrändid on need inimesed, kes tunnevad ennast õnnelikult. Nemad teadvustavad oma väärtusi, tugevusi ja soove ning tegutsevad vastavalt nendele. Nad tahavad saada veel paremaks (nt erialaselt), nad on uudishimulikud, avatud uutele teadmistele ja tutvustele ning nad on kindlad ja usaldusväärsed.

Julgen väita, et inimene, kes on oma eluga rahul ja õnnelik, on (ja paistab ka teistele, nt tööandjale) rõõmsam, energilisem, stabiilsem ning enesekindlam. Need on inimesed, kelle lähedal tunned end enamasti mugavalt, kellel “silmad säravad” ja kes suudavad ka teistesse positiivset energiat süstida. Enese brändimine tähendab nende jaoks veel oma soovide ja sisemiste motivaatorite juhtimist tegevustesse. See on persoonibrändi loomise kõrgeim tase, mis hõlmab enda nähtavaks tegemist huvipakkuvale auditooriumile ning esitlemist teatud valdkonna eksperdina.

Persoonibrändi loomine on suuresti enda tugevuste teadvustamine
Kui mõtelda endast kui brändist, tuleb alustada tegelikult päris algusest – iseenda mõistmisest. Sul ei ole võimalik saavutada eelist teiste inimeste ees ei tööturul ega isegi eraelus kaaslaste leidmisel, kui sa ei tea, mis on sinu tugevused, eripärad ja väärtused. Selles selgusele jõudmine on tegelikult kõige suurem ja tähtsam osa persoonibrändi loomisest. Seega on persoonibrändi loomine suuresti enese sisse vaatamine. Seda tuleb mõistagi ise teha, aga võiks lisaks kasutada ka sinu jaoks usaldusväärsete kaaslaste abi.

1) Mõista, mis on need väärtused, mida sa igas situatsioonis kõige olulisemaks pead. Väärtused on osa sinust, sa ei pea “käituma vastavalt”, vaid sul on sisemine vajadus nendest oma elus lähtuda. Neid väärtusi ei saa olla lõputult palju, kuid nad on meil kõigil olemas. Leia nad üles. Minu jaoks on näiteks üliolulised positiivne hoiak elusse ja inimestesse ning kohusetundlikkus.

2) Analüüsi oma töid, kohustusi, käitumissituatsioone ning leia üles oma tugevused. Need võivad olla nii iseloomuomadused kui ka erialased oskused. Mõtle esmalt isikuomadustele, mis on sulle edu toonud, mis sind keerulistest situatsioonidest välja aidanud, mis sinu elu õnnelikumaks teinud? Järgmisena liigu oskuste juurde, mis sul võrreldes teistega paremini välja tulevad, mis sind töös edukamaks muudavad?

Oma tugevuste leidmisest ja annete mõistmisest rääkis konverentsil Jason Wright, kes on sel teemal ka raamatu kirjutanud.

3) Mõtle välja, mida sulle tõeliselt teha meeldib? Hea persoonibränd teeb reeglina neid asju, mis talle meeldib, teda inspireerib ja “käima tõmbab”. Muidugi, päriselus tuleb meil kõigil mõnikord kompromisse teha ja võtta ülesandeid, mis on vastumeelsed. Samas saad seda kõike teha ilma endale liiga tegemata teha vaid teatud piirini. Seega – millised tööd, hobid ja tegevused sul suu kõrvuni veavad?

Kirsiks koogil on oskus end esitleda
Kui sa tõesti tegutsed oma väärtustele vastavalt, tegeled asjadega, mis sind inspireerivad ja sa oled oma tegevuses veel osav ja edukas ka, siis – palju õnne! Suure tõenäosusega oled juba päris edukas persoonibränd.

Sinu jaoks on nüüd oluline mõtelda, kuidas tugevused professionaalses elus enda kasuks pöörata ning kuidas endast kui eksperdistmärku anda. Kui oled asjatundja, kasuta sinule kättesaadavaid kanaleid oma sõnumi edastamiseks. Tänasel päeval pakuvad selleks piiramatuid võimalusi internetikeskkonnad – pea blogi, nõusta sotsiaalmeedias, koolita, osale erialastes foorumites, tee oma profiil LinkedIn`i jne. Hea eksperdina on sul mõistlik oma teadmisi jagada ja tekitada asjalikku arutelu, et sööbida auditooriumi mällu oma ala asjatundjana. Enese brändimisest internetis kirjutan teinekord pikemalt.

Kui su peas puudub veel selgus
Kui sinu professionaalne tegevus ei käi väärtuste ja omaduste/oskustega ühte jalga, on koht muutuste tegemiseks. Ei saa siin anda kindlaid retsepte, kuidas endast kiiresti edukas persoonibränd kujundada või kuidas üleüldse endaga paremini läbi saada. Kui eelpool nimetatud kolm punkti läbi teed, on väga olulised sammud juba astutud. Mida aga veel teha?

1. Arutle enesearengu teemade üle sulle usaldusväärse inimesega, et ennast paremini analüüsida. Vajadusel külasta karjäärinõustajat, kes oskab head nõua anda. Häid raamatuid, mis mõttetööd õhutavad ja enese üle aitavad arutleda, võib leida nii eesti kui inglise keeles.

2. Loo plaan – mõtle, mida saaksid teha, et endast selline persoonibränd luua, mis endagi jalust nõrgaks võtab? Siinkohal ei saa olla motivaatoriks raha või kuulsus, vaid vajadus ennast arendada ja end paremini mõista. Plaan tähendab tegevusi – võta puhkust ja mine rändama, delegeeri tööülesanded, mis sulle kuidagi ei sobi, räägi ülemusega, kui tahad oma töös midagi muuta, mine koolitustele, mis aitavad sul veel paremaks saada, leia võimalusi oma annete kasutamiseks vms.

3. Hakka plaani ellu viima.

Millised on head persoonibrändid?
Häid näiteid on muidugi palju. Palusime CV-Online`i Facebooki fännidel kommenteerida, kes on nende arvates tugevad persoonibrändid Eestis. Loe arutelu siit!

Muidugi on tugevaid persoonibrände nii Eestis kui välismaal. Mis tugevaid persoonibrände ühendab? Nad kõik on oma ala tipus ning tegelevad oma valdkonnaga tõepoolest kirglikult. Persoonibrändid ei ole vaid poptähed ja poliitikud. Usun, et nõustuste minuga, tugevaid persoonibrände võib leida väga erinevatest valdkondadest  – Aleksei Turovski (loodus), Tiit Ojasoo (teater), Voldemar Kolga ja Mihkel Zilmer (teadus), Jaan Kaplinski (kirjandus), Mihkel Kärmas (ajakirjandus), Peep Vain (koolitaja ja müügimees),  Peeter Marvet (IT-valdkond) jne jne.

Lisalugemist:
JCI persoonikonverentsi ajaveeb
Personal Branding Blog
Personal Branding Book
– Enese brändimisest on kirjutanud ka kaasaja üks suurimaid turundusgurusid Tom Peters

Head mõtisklemist.
Kommentaarid teretulnud:) Kas keegi, kas samuti konverentsil osales, on valmis veidi oma nägemust jagama?

4 Vastust

  1. Mulle meeldib persoonibrändi võrrelda Matrixi seigaga, kus Neo küsib, et kas ta ühel hetkel on võimeline kuulide eest põiklema. talle vastatakse, et kui ta kord valmis on, siis ta ei pea sedagi tegema. Ehk siis kui sa elad oma brändi, siis sa ei peagi seda müüma ja mõni kord isegi eraldi kujundama hakkama, sa elda seda ja kõik saavad aru, kes sa oled, mille eest seisad ja millist väärtust sinult saab.
    😉 Aitäh CV Online-ile konverentsi toetamast ja aktiivselt kaasa mõtlemast!

    Liisi Toom
    http://persoonibrand.ee

  2. […] CV Online Blogi “Persoonibränd – kellele, miks ja kuidas” […]

  3. Mitte osalenuna persoonibrändi konverentsil ja ka erialaste materjalidega mitte tutvununa, vaid asjast siit-sealt kuulunda ja seda postitust lugenuna (millega ma muidugi enda antud teema kallale asudes kredibiilsust ei lisa) ei saa ma aru, miks peab oma väärtustega kooskõlas elamisele, enda pidevale tundmaõppimisele, oma eesmärgi poole liikumisele jms. andma mingi haige keelevärdja nime – persoonibränd?
    Minuarust on tänapäeva ühiskonnas liiga palju igasugu tehismõisteid haipimaks (sh.) mingit vaatenurka või teemat, mis aga varjutavad ning moonutavad ajapikku asjade ehedat olemust. Näiteks lihtlabase tolgenamise ja kõlkumise nimetamine hangimiseks ja chillimiseks jne.

    Üldjoontes olen aga Raimoga igati päri ja kirjutaksin neile mõtetele vähemalt ühe käega alla.
    Samas mõiste “persoonibränd” tähendusest õhkub tunnet, et selle osaks on ikkagi ka välimus ja käitumine (ma usun, et Ženja Fokin poeks selle tõestamiseks nahast välja), ehk fassaad. Ehk justnimelt Gucci-Mucci ja muu tilulilu. Ma ei võta sellist arusaama õhust. Olen täheldanud, et teatud inimeste (ja tööandjate juures) avaldavad sellised momendid tugevat muljet. Samas ei saa ju ka eitada, et hästi rõivastatud ja hoolitsetud inimesel on paremad võimalused jätta endast hea mulje, kui seda mitte omavatel (kui mulje adressaat ei seonda selliseid just ebameeldivatena).
    Vee ühe väikese detailiga Raimo suurepärases analüüsis, ei ole päris nõus. Nimelt tõdemusega, et “Väärtused on osa sinust, sa ei pea “käituma vastavalt”, vaid sul on sisemine vajadus nendest oma elus lähtuda.”
    Leian, et kui inimesel on sisemine vajadus teatud väärtustest lähtuda, siis ta ka käitub vastavalt. Vastasel korral pole need väärtused piisavalt selged ega lähtealuseks tema jaoks. Muidugi oma, ka üldiselt väärtustavatele väärtustele nagu ausus, erapooletus, heasüdamlikkus, omakasupüüdmatus jms. truuks jäämine erinevates olukordades kipub kahjuks olema pigem haruldane kui üldlevinud.

    Taolise brändimise, ehk enda upitamise juures näen ma suurt ohtu diletantluse ja soss-sepluse levimisele, sest oma haipimise initsiatiivist innustuna arvavad paljud (eriti just elukogemuseta noored), et on suured spetsialistid või et vähemasti peaksid end suurte spetsialistidena paista laksma. See on aga väga libe ja ohtlik tee pidades silmas just neid, kes nende teeneid kasutama hakkavad. Lõpp-kokkuvõttes viib see spetsialisti mõiste devalveerumiseni (mis sisuliselt ongi juba käimas – a la peaspetsialist Hendrik Normann) ja mõttetu üksteisest ülekarjuva mürani.
    Samas olen nõus, et enda arendamine peaks käima ikkagi mingi ettekujutuse või plaani järgi, aga tõeliselt asjale keskendunud tõsine tegija teeb seda ilma suurema trummipõristamise ja pasuna puhumiseta.

  4. Tere! Suurepärane kommentaar, proovin omalt poolt vastata, kuidas mina teemat näen.

    Tõõepoolest, “persoonibränd” on otsetõlge eesti keelde, eesti keeles võiks öelda ka “isiklik/isiku kaubamärk”. Enne kui hakkasin 2008. aastal sõna kasutama, konsulteerisin ka teadjamatega ja jäime seisukoha juurde, et selline otsetõlge on kõige selgem, et väljendada inglise keelse “personal branding” terminit. Loodan, et keegi (või ma ise) teeb varsti ka suurema uuringu-koolitöö selle termini ja olemuse kohta ja siis ehk kummutame sõna. Kas sul on ehk parem termin anda?

    Mulle meeldis, et oled persoonibrändi olemuse ilusti sõnastanud kui “oma väärtustega kooskõlas elamisele, enda pidevale tundmaõppimisele, oma eesmärgi poole liikumisele jms.”

    Minu arust on mõtlemapanev pigem see, et mitte pole ainult tehissõnu “haipimiseks”, nagu sa kirjutad (kasutades samamoodi tehissõna :)), vaid kurb on see, et inimesed ei leia aega/viitsi asjadesse süveneda. Eks selle üle, kas ja kuidas keel mõtet mõjutab (kumb oli enne, kas kana või muna?) võiksime pikki päevi arutleda ja seda on juba ka tehtud.

    Naljakas, et tõid Ženja Fokini sisse. Eks persoonibränd mõnes mõttes ongi väljapoole suunatud – tahetakse luua ju adekvaatset pilti endast ümbritsevale maailmale. Elame ju siiski koos teistega ja vajame ümbritsevat maailma. Fassaadiks siinkohal aga peaks olema just sinu väärtusi ilmestav välimus ja käitumine, see on osa tervikust. Kui sa oled aktiivne loomade kaitsja ja kannad seljas karusnahku, siis midagi on valesti kuskil. Või kui sa õpetad inimesi stiilselt riietuma ja ise näed välja maitsetu, siis mida sa õpetad? Ja seda, et osad inimesed väärtustavad kalleid brändimärke, mis seal siis ikka, ma ei arva, et see on halvem või parem kui rõhutatult ilma brändimärkideta olemine.

    Sinu kommentaar väärtuste järgi käitumise kohta. Tõepoolest, inimeste väärtused ei pruugi nende jaoks alati selged olla ja seetõttu on nad ka segaduses või ei käitu alati selle järgi. Seetõttu on ka persoonibrändiga tegelemine suunatud enese väärtuste selgitamisele esmalt. Samas aitab ta hoida nö kätt pulsil, et sa selle järgi käiksid – omamoodi distsiplineeriv.

    Ma ei ole nõus sinu võrdlusega “brändimise, ehk enda upitamine” – Jään pigem su enda kommentaaris alguse sõnastuse juurde. Nii konverentsil, sellele ettevalmistavates töölehtedes kui ka minu enda sõnavõtmstes-blogis proovin alati rõhutada seda, et võlts-professionaalsus tuleb välja, mistõttu ei ole mõtet arvata, et kui ma loon endast kuvandi kui heast X-st ja seda tegelt ei ole, siis on kõik toimiv. Ei ole. Sinu professionaalsus kujuneb välja sinu tegelikest oskustest ja teadmistest, aga brändimise käigus lisatakse sinna see “miski”, miks sina oled kliendile parem valik X-i puhul.

    Persoonibränd on väga personaalne asi ja tõepoolest teevad osavad ja oma ala spetsialistid seda töö käigus nii, et see väljapoole on paista vaid suurepärase tulemusena, ehk siis tõesti, nad kas on loonud midagi ainulaadset või kõik teavad, et just tema poole saab pöörduda küsimuses Y.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: